Selfies fra din lærer?
NAG
Forholdet mellem lærer og elever er en stor del af at gå på gymnasiet. Vi har undersøgt forskellige meninger fra NAG og forholdet mellem lærer og elever.
Af Oliver Buchholz Bech & Maja
Mendis
30/11-2017
FOTO: Maja Mendis |
Undervisningen afhænger meget af forholdet mellem lære og elev, men hvordan
skal det forhold være? Skal man være venner med sin lærer på Snapchat, eller
skal det kun bestå af undervisning?
Der er bred enighed om, at forholdet skal være godt mellem lære og elev da
det skaber mere tryghed. Hanne som er tysk og spansk lære siger “I mine fag er
det vigtigt at man føler sig tryg da det gør det nemmere fordi man ofte begår
fejl i fremmedsprogsfagene”. “Hvis man f.eks.
ikke har et godt forhold til sin lærer, så tør man måske ikke at deltage lige
så meget i undervisningen” siger en anonym bruger af vores spørgeskema.
Det er dog de færreste elever, som vil være venner på snapchat med deres
lærer, da de mener, at det er uprofessionelt og upassende. Eleverne vil have at
lærerne er professionelle, og at der er gensidig respekt mellem lærer og
elever. Det kan distrahere underviseren og undervisningen hvis elever, og lærer
er for gode venner. En anonym bruger skriver også, “Hvis læreren er sympatisk og har respekt for eleverne, bliver det mere
motiverende at gøre en god indsats i modulerne.” Dog kan der også ske det at
læreren lægger for mange følelser i, hvad eleverne laver, og hvor gode de ting
de laver er, mener Amanda “Jeg har en lære som bliver skuffet, hver gang jeg
ikke lever op til hans krav, det gør mig umotiveret”.
Dette har den modsatte effekt, eleverne bliver
demotiveret og de har ikke lyst til at yde deres bedste i det fag da eleverne
kan føle at de skuffer læreren. Lærerne med dette problem kan ende med at få
nogle elever der ikke er engageret i det pågældende fag. Lærerne skal altså
vise eleverne vejen på en venlig måde, men skal ikke tvinge eleverne fremad
fordi de har skyldfølelse over at gøre et dårligt stykke arbejde.
Skal eleverne være bange, for at få en lavere karakter fordi de ikke er
venner med læreren?
Flere anonyme besvarelser på spørgeskemaet mener, at de er bange for at de
får for lave karakter, bare fordi læreren ikke kan lide dem “Hvis læreren ikke kan lide en elev får man en dårlig
karakter”. Dog burde det ikke være forholdet, mellem lærer og elever, som betød
noget for elevernes karakterer da karakterer burde bedømmes ud fra opgaven, og
ikke hvordan eleven ellers bliver opfattet af læreren. I disse situationer
burde læreren være mere objektiv og professionel, og bedømme opgaven i stedet
for eleven.
Eleverne på NAG mener at sure lærer kan være svære at
have et godt forhold med. “Er læren sur er der et generelt stadie af
konflikt og så er det bare dårligt for alle” skriver en anonym bruger af
spørgeskema. Konflikter gør jo ikke ligefrem forholdet mellem den pågældende
lære og klasse bedre, men hvad kan man så gøre for at rette op på det?
Det kan være svært at få et bedre forhold med enten
lærer eller elev, da læreren og eleven allerede har et dårligt forhold til
hinanden. Dog handler det i bund og grund om at ændre adfærd overfor hinanden,
og det er noget man skal bide i sig for ellers vil eleverne som tidligere nævnt
ikke blive motiveret, og ikke have lyst til at møde op og lære noget. En
undervisers fornemste opgave er at lære fra sig, for at dette kan ske, skal
“klimaet” mellem lærer og elever være optimalt. Både læreren skal føle sig fri
til at undervise, og eleverne skal føle at de kan modtage undervisning fra
læreren.
Lærerne har også den samme mening, i forhold til forholdet mellem lærer og
elever. “Undervisningen afhænger af hvor meget motivation eleverne har” siger
Hanne. Det betyder at desto bedre forholdet er mellem lærerne og eleverne er jo
mere for begge parter ud af undervisningen. Dog mener Hanne at hun selvfølgelig
er forpligtet til at give den samme undervisning til alle elever også selvom de
ikke er specielt motiverede.
Undervisningsudbytte burde ikke afhænge af om læreren er sur, eller om
eleverne kan lide læreren, men virkeligheden er en anden. Ethvert menneske er
subjektivt om man vil det eller ej. Der er forskellige holdninger til om man
skal acceptere at alle er subjektive og derfor have et venneforhold mellem
elever og lærer, eller om man skal have et professionelt forhold til sin lære.
I sidste ende er det en individuel beslutning, om hvad der fungere bedst for
sig selv.