Nedtagning af valgplakater

Politik & Udenrigs

Jeg er godt træt af politikerenes mangel på overskud. De har masser af overskud til at hænge billeder op af dem selv, men så snart valgperioden er færdig bliver de dovne. Jeg så ingen politikere stå dagen efter fyldt med overskud og klar til at pille deres grimme ansigt ned.

Af Mathias Munch
30. November 2017
Jeg er ligeglad med, at vi i en lille periode skal glo på alle de grimme selvportrætter af politikerne, jeg er ligeglad med, at vi skal høre på deres valgpis under valgperioden, men jeg er ikke ligeglad med deres dovenskab og langsomme nedtagning af valgplakaterne. De ”fine og lovlydige” politikere med et kæmpe overskud står klar lørdag morgen kl. 12, til at hænge deres valgplakater op på vejene. 

I denne proces har jeg set flere brud på loven. Ophængning i motorvejskørsler, lavere end 2.3 m for fortovet og cykelstier og områder hvor de medfører skader på naturen. Men 8 dage efter valgdagen tirsdag, d 21 november, var der ikke nogen politikere der stod i glæde, og med overskud til at tage deres selvportrætter ned. Her bryder de endnu en gang loven. 

Alt hvad disse røvhuller kaldet politikere taler om, er hvordan vi borgere skal overholde loven og indrette os, men hvorfor skulle vi lytte til nogen der ikke engang kan gøre det selv? Hvorfor fanden skal det være så svært?   

Unge tager sagen i egen hånd FOTO: Privatfoto
Flere dage i streg har jeg skulle kigge på adskillige politiske ansigter på vej i skole, hjem fra skole, faktisk hver gang jeg har bevæget mig ud af min dør. Hvilket har været helt fint for mig, men at jeg så skal blive ved med at se på deres ansigter… Det er fandeme ulideligt. Det kan simpelthen ikke være rigtigt at de stadigvæk skal hænge på lygtepælene efter kommunalvalgets afslutning. Folk har haft deres mulighed for at stemme, og de har også nydt nok at jeres portrætter.

Hvor meget mere opmærksomhed vil i have? De har det godt nok hårdt de politikere. De skal ud og pille plakater ned i flere byer, måske endda hundredvis af plakater. Det burde ikke være så svært, de havde hvert fald ikke noget besvær med at sætte dem op.

Jeg ved ikke om det er fordi, de skal sidde og glæde sig eller græde over deres valgresultater, men jeg ved hvert fald, at du stadigvæk i dag, 9 dage efter valget kan finde valgplakater hængende rundt omkring. Bøderne burde regne ind. Problemet er bare, at ingen gider at gøre noget aktivt ved det. Kan virkelig ikke se, hvorfor de har så meget besvær med at få de valgplakater ned. Du tager din stige, som du brugte til at sætte dem op, og så en klippetang. Så enkelt er det. Et enkelt klip og de falder ned fra lygtepælen.

Nu må vi jo se. Det kan jo være, at politikerne har ændret holdning og mentalitet til næste kommunalvalg om fire år. Måske får de taget sig sammen, og gjort noget ved de skide plakater lige efter valget. Hvem ved? Det kan også være, der slet ikke kommer valgplakater op at hænge til næste valg. Jeg håber hvert fald bare de får taget sig sammen, så jeg ikke behøver at brokke mig over en så sølle ting som valgplakater. Jeg kan bare ikke finde mig i, at vi skal være så lovlydige, når vores egne politikere ikke engang selv kan. Det er meningen at de skal stå som forbillede for vores kommune. Men hvem ser op til en doven regelbøjer? Sikke nogle forbilleder.