Frem med pengepungen

NAG

På Nærum Gymnasium er der på nuværende tidspunkt stor omtale om den nye kantine, som i år åbnede i august 2017. Der er diskussion om madens kvalitet, og om det overhovedet er pengene værd. Derfor har jeg været rundt omkring skolen, og spurgt 40 personer, hvor jeg specifikt har valgt 3 personer ud, som har givet et uddybende svar.

Af Andrej Stasevic
27. November 2017

DEN NYE KANTINE 2017
Jeg har opdaget, at siden den nye kantine åben er priserne på deres mad og drikke blevet væsentlig dyre. Det lige siden de nye ejere åbnede for butikken, så har både kvaliteten og prisen ændret sig på forskellige udvalg af f.eks. deres retter. Jeg stiller hver af de 40 personer det samme spørgsmål, som lyder, ”hvad er dit ynglings produkt i kantinen? Og uddyb gerne” 22 af eleverne sagde, at det var kantinens sandwicher, specielt den med kylling og karry. Ti elever synes, at pølsehornene er det bedste ved kantinen, hvor de resterende 8 havde hver deres ynglings produkt.

Der var specielt en elev, som jeg støtte på, som gav mig nogle gode svar om kantinen, både gode og dårlige ting. David Michelsen svarede, ”Kantinen har nogle lækre produkter, som jeg bestemt holder af, som fx deres sandwich, men også drikkevarer, som deres økologiske hyldeblomst saft. Det er måske dyrt, men det er trods alt kvalitet man betaler for. Dog kunne deres drikkevarer godt være lidt billigere, men hvis man køber fra kantinen, så skal man være forberedt på at man giver 30 kr for en ’snack’ sandwich, som ikke er i nærheden af en mæthedsfornemmelse”, sagde han med et smil på læben.

Det som de fleste til gengæld svarede efterfølgende var, at de synes at prisen for de produkter, som kantinen sælger er for dyrt. De fleste ved dog heller ikke, hvad der gør denne nye kantine, så dyr sammenlignet med den gamle. Jeg har talt med medejeren af Kantinen, som gik med til at svare på et enkelt spørgsmål, ”benytter i jer af økologiske varer?”.


Den kvindelige medejer svarede, at de gjorde, og hellere ville fokusere på bedre og sundere kvalitet, end at have lidt billigere mad, men ikke opnå den fulde kvalitet, som de kan dele med resten af gymnasiet. Det er dog ikke alt mad, som er økologisk, selvfølgelig ikke deres pølsehorn, men de er billige. Så hvis man ikke lige har lyst til at give lidt ekstra for økologi, så kan man altid gå med deres pølsehorn, som en snack. Hvis man ønsker noget til frokosten, så skal man dog være klar med pengepungen, og give lidt ekstra end, hvad man har gjort de tidligere år.